Blogs og Portlogs 1 mar16

Tags

Relaterede artikler

Del dette

Blogs og Portlogs 1

Dagens tema kommer til at handle om blogs og Portlogs.

Program

Lærebloggen

Vi kigger på lærerens muligheder for at blogge og på, hvorfor det er relevant for vores faggruppe at blogge. Bloggen har eksisteret i mange år, men det er først i disse år, at deciderede “læreblogs” dukker op for alvor.

Portlog

Eleverne blogger også, men temaet her handler om en hel bestemt måde at blogge på. Her kommer bloggen til at fungerer som både en portfolio og en logbog, heraf navnet “PortLog”. Portloggen trækker på en operativ konstruktivistisk tilgang til læring, men benytter sig også af Olga Dysthes idéer om “Det flerstemmige klasserum” og “Dialogisk flerstemmighed”. Glæd jer til del 2 og husk lektier.

Vi fortsætter vores backchannel her: http://sonderborgchannel.skoleblogs.dk

Lektier

  1. Læs bogen/folderen; “Portloggen – et portfolio koncept”
  2. Find/udvælg nøgleord som er vigtige i forhold til at forstå teksten. Forklar dem kort og del dem på: http://sonderborgchannel.skoleblogs.dk/
  3. Skriv et blogindlæg på din nye blog, hvor du forklare hvad Portloggen er. Brug “journalistisk form” som forklaret i ovenstående slides (nyhedstrekant, Snappy titel etc.)